Obrázek školy

Čtenářské dílny

Vážení rodiče,

naše škola přijala výzvu k zapojení se do projektu Čtenářské dílny v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Co to znamená pro Vás a Vaše děti a v čem onen projekt spočívá?

Projekt Čtenářských dílen vznikl pro rozvoj čtenářství a čtenářské gramotnosti dětí. Současná velmi široká nabídka volnočasových aktivit totiž způsobuje úpadek zájmu dětí o čtení. Pokud není dítě v rodině vychováváno ke čtenářství a zájmu o knihy, tráví svůj volný čas jinak. Čtení knih má však v životě člověka nezastupitelné místo a aktivní čtenářství může dětem ve spoustě věcí pomoci.

Uveďme alespoň několik důvodů, proč má četba velký význam:

  • rozšiřování slovní zásoby
  • zlepšování pravopisu (když uvidím tvar slova 20x, napíšu jej bez uvažování dobře)
  • lepší učení v jiných předmětech (přečtu lépe zápis, text v učebnici, slovní úlohu, lépe porozumím smyslu textu)
  • zlepšování pozornosti (prodlužuje se schopnost soustředění)
  • lepší úroveň vlastních psaných textů (nápodoba jazykových postupů spisovatelů a nová slova)
  • nástroj myšlení (dítě má příležitost k formulování vlastních myšlenek a ke komunikaci s ostatními)
  • kultivace učebního prostředí (vytváří se čtenářské společenství, v němž je čtení oceňováno – knihy a kulturnost spolu velmi souvisejí, děti se zajímají o knihy ostatních, půjčují si je mezi sebou; čtenáři se nemusí stydět za to, že hodně čtou, naopak, budou oceňováni ostatními)

A nyní k vlastní realizaci Čtenářských dílen.

Čtenářská dílna bude probíhat pravidelně každý týden v předem stanovené hodině čtení či literární výchovy. Povinností žáka bude přinést si na tuto hodinu jakoukoli knihu dle svého vlastního výběru, kterou by si chtěl žák přečíst nebo ji právě čte. Nejméně polovinu této vyučovací hodiny budou mít žáci čas na samostatné tiché čtení své knihy. Během čtení si budou také všímat předem dohodnutých jevů či okolností v příběhu a následně budou s těmito informacemi pracovat či o nich diskutovat.

Smyslem těchto hodin je především to, aby žáci měli na čtení čas a prostor, možnost „začíst se“, vidět spolužáky číst a upevnit se tak v přesvědčení, že „číst je normální“… Během roku by se také žáci měli zdokonalovat ve schopnostech soustředit se na určený jev, uvažovat a diskutovat o něm se spolužáky navzájem, formulovat své názory. Žáci budou také postupně poznávat různé literární žánry a sdělovat si tipy na zajímavé knihy či autory knih.

Své čtenářské výkony si budou žáci zaznamenávat prostřednictvím sešitů Čtenářská dílna, Zápisy z četby či Seznamu přečtených knih. Budou tak mít možnost sledovat a zhodnotit své čtenářské pokroky.

Do tohoto projektu budou prozatím zapojeny jen předem vybrané ročníky – 3., 5., 8. a 9. V těchto ročnících bude jednou týdně probíhat výše popsaná hodina – Čtenářská dílna. Ostatní ročníky se s částečnou realizací Čtenářských dílen mohou setkat také (dle zvážení konkrétního vyučujícího), v uvedených ročnících ale bude zapojení do projektu dokumentováno.

Díky zapojení do projektu Čtenářských dílen získala naše škola možnost nákupu knih a zřízení školní knihovny. Tato knihovna je určena všem žákům naší školy bez ohledu na to, zda v jejich ročníku bude projekt ověřován či nikoli. Knihu ze školní knihovny si tedy může zapůjčit kterýkoli žák naší školy.

Školní knihovna je rozdělena na dvě části dle věku dětí. Knihovna s knihami pro žáky 1. stupně je umístěna v 5. třídě a je vedena Mgr. Michaelou Ištvánovou, knihy pro žáky 2. stupně jsou umístěny v učebně hudební výchovy a jsou spravovány Mgr. Marií Hájčíkovou. Dle individuálního zájmu a po individuální domluvě bude ale umožněno žákům zapůjčovat si knihy ze kterékoli z obou částí knihovny.

Zápůjční řád školní knihovny se řídí předem stanovenými pravidly, která naleznete v samostatném dokumentu Pravidla školní knihovny. S tímto dokumentem budou žáci ve škole podrobně seznámeni. Doporučujeme Vám dokument k přečtení, neboť pravidla školní knihovny jsou pro všechny naše žáky závazná.

Věříme, že nabídka knih ve školní knihovně naše čtenáře zaujme a celý projekt bude pro nás všechny přínosem.

<< Zpět