ŠPP
ŠKOLNÍ PORADENSKÉ PRACOVIŠTĚ
Školní poradenské pracoviště (ŠPP) soustřeďuje poskytování specializovaných poradenských činností, které škola poskytuje bezplatně žákům, rodičům a pedagogům. Snaží se jim pomáhat při zvládání a řešení výchovných, vztahových a vzdělávacích potížích.
Poradenské služby ve škole jsou zajišťovány výchovným poradcem, školním metodikem prevence, školním speciálním pedagogem a jejich konzultačním týmem složeným z vybraných pedagogů.
Podmínkou pro poskytnutí školní poradenské služby nezletilému žákovi je souhlas jeho zákonných zástupců. Souhlas není potřeba v případě, že je ohroženo duševní nebo tělesné zdraví dítěte nebo osob v jeho okolí a v případech, kdy soud požádá o psychologické vyšetření žáka.
Obsah poradenských služeb, které poskytuje ŠPP, je v souladu s platnou legislativou a s vyhláškou č.72/2005 o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních.
Podle obsahu činnosti pedagogických pracovníků školy, kteří poskytují poradenské služby a s nimi spjatou informační a metodickou podporu učitelům, žákům a jejich rodičům lze rozlišit:
- Poradenské pracovníky školy
- výchovný – kariérní poradce
- školní metodik prevence
- školní speciální pedagog
- Pracovníky, kteří se podílejí na poradenských službách a vytvářejí konzultační tým pro poskytování služeb ve škole
- třídní učitel
- učitel
- metodik školního vzdělávacího programu (úprava učiva pro nadané žáky)
- asistent pedagoga
PLÁN PORADENSKÝCH SLUŽEB
Hlavní cíle školního poradenského pracoviště pro školní rok 2023/2024
- Poskytování podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
- Sledování a vyhodnocování účinnosti zvolených podpůrných opatření
- Prevence školní neúspěšnosti
- Kariérové poradenství
- Poradenská konzultace dítěti, které pracovníka ŠPP samo vyhledá
- Podpora vzdělávání a sociálního začleňování žáků z odlišného kulturního prostředí a s odlišnými životními podmínkami
- Podpora vzdělávání žáků nadaných a mimořádně nadaných
- Průběžná a dlouhodobá péče o žáky s výchovnými či vzdělávacími obtížemi a vytváření příznivého sociálního klimatu pro přijímání kulturních a jiných odlišností ve škole a školském zařízení
- Včasná intervence při aktuálních problémech u jednotlivých žáků a třídních kolektivů
- Předcházení všem formám rizikového chování včetně různých forem šikany a diskriminace
- Průběžné vyhodnocování účinnosti preventivních programů uskutečňovaných školou
- Metodická podpora učitelům a asistentkám pedagoga při použití psychologických a speciálně pedagogických postupů ve vzdělávací činnosti školy
- Spolupráce a komunikace mezi školou a zákonnými zástupci
-
Zajištění péče o žáky se SVP a o žáky nadané
a) Oblast prevence:
- Práce s dětmi od předškolního věku – adaptace na školní prostředí, řešení problematiky předčasného nebo pozdního zaškolení dětí, docvičení potřebných dovedností – učitelky MŠ, výchovný poradce, speciální pedagog
- Depistáž v 1. čtvrtletí 1. třídy – diagnostika případných percepčních oslabení, výsledky depistáže budou jedním z podkladů pro zahájení poskytování podpůrných opatření 1. stupně a případný vznik plánu pedagogické podpory – výchovný poradce, speciální pedagog, třídní učitel
- Návazné docvičování percepčních oslabení v průběhu 1. třídy – výchovný poradce, speciální pedagog
b) Oblast intervence:
- Zajištění vyšetření žáků ve školských poradenských zařízeních (PPP, SPC) – kvalitní vyplnění a kontrola dokumentů (včetně vyhodnoceného plánu pedagogické podpory nebo individuálního vzdělávacího plánu), jejich odeslání – výchovný poradce
- Práce s doporučením školského poradenského zařízení – vzájemná komunikace, evidence doporučení pro práci se žákem, informace pro všechny vyučující – výchovný poradce ve spolupráci s třídními učiteli, speciální pedagog, asistentka pedagoga
- Projednání doporučení se zákonnými zástupci žáka a následný podpis informovaného souhlasu ZZ s doporučením – výchovný poradce ve spolupráci s třídními učiteli
- Tvorba a realizace IVP – podání žádosti při projednání doporučení, vznik IVP, jeho realizace a vyhodnocení, metodická podpora a organizační zajištění – výchovný poradce, speciální pedagog
- Zajištění péče o nadané a mimořádně nadané žáky – vypracování PLPP, individualizovaná práce se žákem ve škole – třídní učitelé, učitelé předmětů, ve kterých žák vyniká, výchovný poradce, speciální pedagog
c) Podpora spolupráce s učiteli
- Jasná pravidla pro odesílání žáků do školského poradenského zařízení a evidenci dokumentů z vyšetření – výchovný poradce
- Důraz na kvalitní přípravu dokumentace pro školská poradenská zařízení – výchovný poradce ve spolupráci s třídními učiteli
- Včasné informování kolegů o závěrech vyšetření žáků ve školském poradenském zařízení a potřeba individualizované práce se žáky – výchovný poradce, speciální pedagog
- Metodická podpora učitelů zaměřená na práci se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami – výchovný poradce, speciální pedagog
d) Podpora spolupráce s rodiči
- Navázání včasného a bezpečného kontaktu s rodiči – výchovný poradce ve spolupráci s třídními učiteli
- Na plenární schůzi vysvětlit roli školního poradenského pracoviště ve škole a seznámit s plánovanými aktivitami zákonné zástupce – výchovný poradce
- Informace o výsledcích depistážních šetření a domluva na realizaci navrhovaných opatření, nabídka docvičovacích materiálů pro domácí přípravu, „metodické vedení“ rodičů – výchovný poradce, speciální pedagog
- Projednávání doporučení vydaných školským poradenským zařízením ve škole – vysvětlení navržených podpůrných opatření, rozdělení úkolů, důraz na nutnost spolupráce rodiny a školy, nabídka podpory ze strany školy – pro rodiče např. literatura o problematice, pracovní listy, odborné vedení, nabídka konzultací apod. Včasná komunikace při výskytu problému – výchovný poradce, speciální pedagog
-
Prevence školní neúspěšnosti
a) Oblast prevence
- Funkční systém péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
- Věnování pozornosti žákům, kteří přestupují z mateřské školy nebo z jiné základní školy (vyrovnání různých ŠVP, v případě potřeby možno využít PLPP) – výchovný poradce ve spolupráci s TU a rodiči, speciální pedagog, metodik prevence
- Sledování žáků, u kterých došlo k výraznému zhoršení prospěchu v průběhu školního roku – včasné řešení problému – komunikace škola (třídní učitel, vyučující daného předmětu), rodič, žák – třídní učitelé, výchovný poradce, metodik prevence
- Sledování a řešení zvýšené omluvené absence – podpora a pomoc dlouhodobě nemocným žákům, individuální plán doplnění probraného učiva a přezkoušení – výchovný poradce ve spolupráci s TU, speciální pedagog, metodik prevence
b) Oblast intervence
- Funkční systém doučování – na základě pedagogické diagnostiky, podpora ze strany školy, současně s posilováním odpovědnosti žáka za svoje učení a vymezení role zákonného zástupce – vyučující daného předmětu, výchovný poradce, speciální pedagog, metodik prevence
- Řešení výrazného zhoršení prospěchu žáka v průběhu školního roku. TU vyvolá včas společně s vyučujícím daného předmětu jednání s rodičem a žákem. Stanoví se plán úkolů, které musí žák splnit, aby se jeho prospěch zlepšil a také podpora ze strany rodiny a školy.
c) Podpora spolupráce s učiteli
- Jasná pravidla pro řešení problémů – při přestupu žáka, zhoršení prospěchu, zvýšené omluvené absenci – výchovný poradce, metodik prevence
- Pomoc učitelům při přípravě zápisu z jednání, metodická konzultace před jednáním, podpora při samotném jednání s „problematickými rodiči“ – výchovný poradce, metodik prevence
d) Podpora spolupráce s rodiči
- Dostatečné vysvětlení všech pravidel pro oblast prevence – výchovný poradce, metodik prevence
- Pravidelné informování, předcházení nedorozuměním – třídní učitelé
-
Primární prevence rizikového chování
a) Oblast prevence
- Pravidelná diagnostika klimatu školy – klima ve třídách, vyhodnocování závěrů šetření + plánování aktivit v oblasti prevence – metodik prevence
- Podpora fungování třídních kolektivů – práce s kolektivem – metodik prevence
- Sledování začlenění nových žáků, sledování postavení žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, včetně nadaných – metodik prevence
- Preventivní program školy – příprava, realizace, vyhodnocování efektivity aktivit, stanovení priorit pro daný školní rok – metodik prevence ve spolupráci s výchovným poradcem a TU
- Pravidla pro hodnocení chování žáků ve škole a jejich dodržování
b) Podpora spolupráce s učiteli
- Nabídka aktivit na třídnické hodiny, pravidelné konzultace situace ve třídních kolektivech s TU – metodik prevence
- Realizace intervenčních programů – metodik prevence
- Pomoc při realizaci aktivit z minimálního preventivního programu – metodik prevence
c) Podpora spolupráce s rodiči
- Propagace preventivních aktivit – třídní učitelé
- Zapojení rodičů do realizace preventivních aktivit – projektové dny, besedy se žáky
Vypracovaly:
Mgr. Helena Musilová, výchovný poradce
Aktuální dění ve škole
Kontakty
Základní škola a Mateřská škola Chuchelná
Komenského 186
747 24 Chuchelná
IČO: 75 02 65 62
ID datové schránky: 2x3mcan
tel. ředitele: | 553 650 143 |
tel. zástupce ředitele: | 553 650 559 |
tel. sborovna: | 553 650 915 |
tel. výchovný poradce: | 553 650 916 |
tel. účetní: | 553 650 901 |
tel. vedoucí jídelny: | 553 650 156 |
tel. školní kuchyně (kuchařky): | 553 650 902 |
tel. mateřská škola: | 553 650 128 |
tel. školní družina: | 553 650 939 |
e-mail: | zschuche@volny.cz |